Tiedolla on arvoa vain, jos sitä jaetaan – pystythän sinäkin tähän?

11.6.2019 | Anne Niemi-Hakala

Kuka meistä haluaisi työskennellä yrityksessä, joka toistaa aina samaa samoille asiakkaille samoilla toimintatavoilla? Uudistumista tapahtuu vain, jos sekä yksilö- että yritystasolla haastetaan oletuksia.

Muistan työuraltani erään henkilön, jonka toimenkuva oli varsin suppea. Hän teki työnsä moitteettomasti ja tyrmäsi samalla tarmokkuudella kaikki työhönsä liittyvät kehitysehdotukset ja muutokset. Työpistekin sijaitsi erillään muista, kahden oven takana. Huoneeseen ei tehnyt mieli astua, yhteistä puhuttavaa oli vähän.

Meillä on nykyisin vaade elinikäiseen oppimiseen ja uudistumiseen, joka jatkuu vähintään työuran loppuun saakka. Kun työntekijän osaaminen kehittyy, varmistetaan yrityksen kasvu ja muutos. Mistä yritys saa ideansa palvelukehitykseen, ellei asiakkaiden tarpeista ja huolenaiheista. Mistä syntyvät innovaatiot, elleivät muutoksen tuulista, trendeistä ja oman leikkikehän ulkopuolelle katsomisesta. Yksin on mahdotonta uudistua.

Rutiineihin kangistunut rakentaa vankilansa

Uudistumiseen tarvitaan heikkojen signaaleiden tunnistamista ja niihin tarttumista. Ei ole aina helppoa suostua muutokseen. Alussa kuvaamani henkilö kantoi vuosikymmenten työkokemusta enemmän taakkana kuin lahjana. Kun organisaation toimintatapojen muututtua hänen työnkuvansa muuttui, ensioireet saattoivat tuntua varsin epämiellyttäviltä. Loppujen lopuksi ympärillä tapahtuva muutos oli kuitenkin lahja. Kuka meistä haluaisi työskennellä yrityksessä, joka toistaa aina samaa samoille asiakkaille samoilla toimintatavoilla? Usko pois, meissä jokaisessa asuu Uudistuja, joka pystyy muuttumaan ja oikeastaan haluaakin sitä.

Älä sulje silmiäsi tulevaisuuden trendeiltä, vaikka niihin tarttuminen juuri nyt tuntuu haastavalta. Niiden merkityksellisyyttä ei kannata vähätellä vain siksi, että oma maailmankuva ei heti mukaudu muutokseen. Uudistuminen tapahtuu haastamalla omia ajatuksia niin yksilö- kuin yritystasolla. Kun signaali on vielä heikko, se vaatii kypsyttelyaikaa. Tässä piilee kuitenkin riski alati muuttuvassa maailmassa. Ajatushautomo voi todella haudata hyvän asian tai muutoskehityksen niin, että seuraavan kerran siihen törmää kilpailijan tarjonnassa. Rutiineihinsa kangistunutta henkilöäkään ei ole oikeus haudata takanurkkaan. Aika ei hoida tällaisia tapauksia kuin surullisin lopputuloksin.

Tiedolla ei ole merkitystä, ellei sitä jaa muiden kanssa

Uudistumiseen tarvitaan aina muita ihmisiä, asiakkaita, yhteisöjä, kulttuureja. Yksin omassa päässä käydyt keskustelut ja kehitysaihiot eivät vie eteenpäin yritystä eikä henkilöä itseäänkään. Tietoa ei kannata, eikä saa, pantata luullen sen vahvistavan omaa valta-asemaa. Itse asiassa tiedolla ja osaamisella ei ole mitään arvoa, ellei sitä kykene jakamaan. Jakaessaan omia ajatuksiaan ja kokemustaan vastapallojen nappaaminen kehittää ja jalostaa asiat aivan uudelle tasolle. Lapsi ei kehity ilman sosiaalista yhteisöä. Samalla tavalla aikuinen tarvitsee ympärilleen ja ajatuksilleen tartuntapintoja, liimaa, tarrapaperia ja pinttyneille käsityksille liuottimia, toisia ihmisiä.

Uudistuminen kirpaisee, mutta palkitsee

Joskus muuttuminen lähtee liikkeelle varoitusmerkeistä. Puhutaan ammattien katoamisesta, robottien esiinmarssista ja niiden myötä uudelleen kouluttautumisesta työmarkkinoille. On inhimillistä ajatella ensin, että tämä ei koske minua. Jotkut pakenevat eläkelaskurin pariin –  ehtisinkö alta pois? Toiset ajattelevat, että muutoksen kortit ovat olleet ilmassa jo pitkään, ja nyt on aika toimia. Kolmas miettii, että koko yritys ehtisi vielä muuttaa suuntaa ja mikäli niin ei käy, päättää olla jäämättä uppoavaan laivaan. Kaikki tilanteet tekevät jollakin tasolla kipeää. Kyseessä ei ole oman ammatillisen identiteetin tuhoutuminen vaan uusi mahdollisuus. Yritys ei ole epäonnistunut, mikäli automatisointi tai kehitys on ajanut sen ohi. Kaikella on aikansa ja paikkansa. Tarinan esimerkkihenkilökin sai lopulta työelämälleen uuden alun.

Aikuisten oppimisen parissa olemme nähneet huikeita, elämän suuntaa muuttavia oppimiskokemuksia ja uudistumistarinoita. Vaikka välillä on voinut olla haasteita taipaleella, lopputulos palkitsee. Joskus uudistuminen on ollut todellinen uudestisyntyminen. Yritykset ovat lähteneet rohkeasti kehittämään työn tekemisen tapoja ja osaamistaan niin, että niiden asiakkaat eivät voi olla huomaamatta uudistumista. Mikä voisi olla parempi palkinto!

Anne Niemi-Hakala

konsernin markkinointi- ja viestintäjohtaja

Konsernin markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne menetti sydämensä palvelumarkkinointiin jo vuosikymmeniä sitten, ja on saanutkin vastata siitä monipuolisesti eri organisaatioissa. Hän syttyy asiakkaista ja arvon tuottamisesta heille – siiloutunut sooloilu vastaavasti saa hänet sammumaan. Anne kannustaa jokaista elinikäiseen oppimiseen ja toteuttaa tätä omassa elämässään opiskellen ja avoimesti uusia asioita seuraten.
LinkedIn
Twitter