Digiosaaminen ei ole sisäsyntyistä vaan asennekysymys

5.10.2018 | Liina Hurri

Ikä määrittää liian usein sen, kuka opettelee uutta ja osallistuu digitaalisuutta vaativiin projekteihin. Asenteissa on korjattavaa pöydän molemmilla puolilla.

Tuttu tilanne: tekniikka pelottaa, pilvi imaisee syövereihinsä ja tunnuksetkin ovat hukassa. Silti teknistä digiosaamista enemmän suomalaisilta työpaikoilta puuttuu kannustavaa ja hyväksyvää asennetta, kokeilunhalua ja itsevarmuutta. Vasta niitä kehittämällä digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista voidaan saada tehot irti.

Rastorin toimitusjohtaja Toni Berkowits muistutti taannoin yrityspäättäjille pitämässään puheenvuorossa, ettei suomalaisella työelämällä ole varaa siihen, että digitaalisuutta osaavat hyödyntää vain diginatiiveiksi kutsutut nuoret. Berkowitsin mielestä koko diginatiivi-sanaa ei pitäisi käyttää, koska se kaataa liian suuren vastuun yhden ikäryhmän niskaan.

Samalla kun diginatiiviksi leimaaminen nostaa nuoret osaajiksi, se mielestäni ulkoistaa muut digiosaamisen vastuusta ja myös digiosaamista vaativista projekteista. Berkowitsin huoli on aiheellinen, koska digissä ei ole kyse vain välineistä vaan osallisuudesta, kaikkien panoksesta ja kaikkien potentiaalin hyödyntämisestä.

Digi kuuluu kaikille – entä teillä?

Diginatiiveiksi virheellisesti kutsutut nuoret eivät ihan oikeasti syntyneet iPhonen manuaali tatuoituna aivoihinsa. He osaavat, jotka haluavat osata, ja ennen kaikkea, koska ympäristö odottaa heidän osaavan. Tämä kannustuksena niille, jotka kokevat unohtuneensa laiturille tai pelkäävät jäävänsä seuraavan digijunan alle.

Työnantajan puolestaan on aiheellista kerrata, miten se kannustaa henkilöstöään elinikäiseen oppimiseen ja huolehtimaan työelämätaidoistaan. Asennoidutaanko teillä eri ikäisten digitaitoihin yhtäläisin odotuksin? Harjoitellaanko digitalisuuden hyödyntämistä arjen työssä vai pikemminkin aiheesta kiinnostuneiden omissa projekteissa? Ulkoistaako joku digihommat vaivihkaa nuoremmalleen, koska häpeää omia taitojaan tai uskoo kollegan hallitsevan digitaaliset välineet kuin sisäsyntyisesti? Rekrytäänkö diginatiiveja vai kannustetaanko koko henkilöstöä uudistamaan osaamistaan läpi työsuhteen?

Tutulta tuntuu: hiki kirpoaa kun tulee puhe digitaalisuudesta. Tai ehkä se ei kosketakaan meidän yritystämme, koska putosimme jo kanavalta? Ajanmukaiset tiedot ja taidot tekevät työnteosta tehokasta ja mahdollistavat kaikkien osallistumisen. Ja mikä parasta, niiden hallitseminen ei katso ikää vaan asennetta – pöydän molemmilla puolilla.

Tutustu digiosaamista laajentaviin koulutuksiimme kuten Johtamisen erikoisammattitutkinto - Digiajan johtaja ja Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto - Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media.

Liina Hurri

viestintäsuunnittelija

Rastorin ja Markkinointi-instituutin viestintäsuunnittelijana Liinaa puhuttelevat laajasti työelämän ja osaamisen uudistamiseen liittyvät aiheet.