eRastories 12/2016

10 vinkkiä kiirevapaaseen vuoteen

Tiedämme, että stressi sairastuttaa ihmiset, eikä hallitsemattomasta kiireestä ole hyötyä yrityksille. Monella kiireen kesytys jää kuitenkin vain toteutumattomaksi uuden vuoden lupaukseksi. Rastorin kouluttaja Anja Kulovesi neuvoo, millaisilla askelilla onnistut.

– Kiire on jännitteinen tila, jolla on suhde aikaan. Kiireen räjähdysmäinen kasvu on globaali ilmiö ja suomalaisille enemmän kuin tuttu. Meillä on tapana olla hyvin tunnollisia velvollisuuksien hoitajia. Työstä ja elämästä nauttiminen jää helposti suorittamisen jalkoihin, Kulovesi pohtii.

Rastorin Kiireenkesytys® opas -valmennuksessa löydetään yrityksen kiireen pullonkaulat ja aktivoidaan niin yksilöiden kuin koko organisaation voimavarat. Konseptin kehittänyt kouluttaja Anja Kulovesi kertoo osallistujien ammentavan keinovalikoimasta intoa oman työn ja hyvinvoinnin kehittämiseen. Yritykset saavat konkreettiset työkalut kannattavuutta lisäävien käytäntöjen toteuttamiseen.

Oivaltaen kohti kiireettömyyttä

Miten saamme roihuamaan onnistumisen ilon – loppuun palamisen sijaan? Mistä kannattaa aloittaa? Anja Kulovesi vinkkaa keinot tekemisen palon ja onnellisen olon sytyttämiseen. 

1. Kuuntele kehon mittareita
Univaikeuksia? Niskajumi? Keho ja mieli kertovat, jos omista voimavaroista tulisi pitää paremmin huolta. Kuuntele.

2. Kyseenalaista
Onko nopea mielestäsi aina parempi ja tehokkaampi? Joskus tulemme ostaneeksi hassuja uskomuksia, jotka on hyvä osoittaa vääräksi. Pohdi, mitä arvostat.

3. Tunne itsesi ja rajasi
Kiireeseen vaikuttavat eri ihmisillä eri asiat. Sanotko aina kyllä, ahnehditko kolme elämää yhteen, pyritkö täydellisyyteen? Tiedosta, mikä on riittävästi.

4. Nosta kiire pöydälle
Jokainen voi kehittää työyhteisönsä pelisääntöjä. Onko sinulla ehdotuksia siitä, miten käytäntöjä voisi parantaa? Pidäthän tarpeeksi pausseja?

5. Ole aidosti läsnä
Jos mielessä pyörii aina jo seuraava suoritettava asia, on aika pysähtyä. Katso, kuuntele, keskustele. Your presence is the best present.

6. Pyri joustavuuteen
Onko kiire aina muiden – asiakkaiden tai työkavereiden – vika? Kurkista muiden näkövinkkeleihin. Keskustele.

7. Älä toistele kiirettä
Älä ohjelmoi itsellesi entistä kiireisempää oloa. Sen jatkuvan ”On niin kiire!” -toisteleminen ei tee hyvää.

8. Tunnista rytmisi
Olemme vireimmillämme eri aikoihin vuorokaudesta. Oletko aamu- vai iltavirkku? Pystytkö hyödyntämään tehokkainta työskentelyaikaasi?

9. Hyggeile kiitollisena
Palkitse itsesi, nauti tekemättä mitään. Jos olet saavuttanut jotain, iloitse siitä. Pohdi kiitollisena, mitä kaikkea olet saavuttanut kuluneena vuonna.

10. Suunnittele uutta
Tee suunnitelma, miten kesytät kiireen seuraavana vuonna. Voit ottaa eri viikkoteemoja, kuten terveiden rajojen tunnistaminen. Etene pienin askelin, jätä kalenteriin myös tyhjää.

Nappaa kiireenkesytyksen työkalut koulutuksesta >>

 

Win-win-rekrytointia

 

Rekrytointikoulutuksista yritykset saavat kustannustehokkaasti uusia, toimintaansa perehtyneitä osaajia. Osallistujille taas aukeaa ovi uudelle uralle. Rastorin koulutusasiantuntija Outi Hokkanen kertookin rekrytointikoulutusten olevan kasvava trendi.

Koulutus voidaan kohdentaa Rastorin laajan osaamispohjan ansiosta monille erilaisille tehtävänkuville. Yritykselle voidaan etsiä ja kouluttaa muun muassa myynnin tai asiakaspalvelun osaajia.

– Pystymme tarjoamaan ratkaisun, joka hyödyttää aidosti kaikkia osapuolia. Onnistuminen varmistetaan yrityskohtaisella räätälöinnillä, Hokkanen kiteyttää.

Rahoitustuki avaa mahdollisuuksia

Jos yrityksellä on tarve rekrytoida useita saman tehtävänkuvan paikkoja, joihin on haastavaa löytää juuri oikeanlaisia henkilöitä, on rekrytointikoulutus toimiva valinta. Koulutuksessa osallistujat perehdytetään perusteellisesti työtehtäviin, yrityksen toimintaan sekä alaan. Tavoitteena on työsopimuksen solmiminen osallistujien kanssa.

– Yritys pääsee näkemään tulevien työntekijöiden potentiaalin tehtävässä menestymiseen pidemmällä aikavälillä. Kun rekrytointikoulutus on ohi, yrityksellä on valmiina joukko ammattitaitoisia, alan kiemurat tuntevia osaajia. Rekrytointikoulutus on erittäin kustannustehokas ratkaisu, Outi Hokkanen kertoo eduista.

Valtaosa koulutuksen rahoituksesta tulee Työ- ja elinkeinohallinnosta. Yrityksen osuus on 30 % kustannuksista.

Oiva väylä alan vaihtoon

Nykyisillä työmarkkinoilla alan vaihto on yhä yleisempää. Oman alan hiljaiset uranäkymät ja työttömyys saattavat saada siirtymään toisaalle. Myös uuden suunnan hakeminen omalle uralle sekä erilaisten taitojen oppiminen kiinnostaa.

– Rekrytointikoulutuksen avulla voi tarttua uuteen tehtävään varmalla otteella. Ammattitaidon kehittymisen lisäksi koulutuksessa tutustuu jo tuleviin työtovereihin ja pääsee sisälle työyhteisöön, Hokkanen toteaa.

Jokainen koulutus on ainutlaatuinen

Rastorin laajan asiantuntijaverkoston ansiosta monille eri toimialoille löytyy kouluttajia, joilla on vahvaa käytännön kokemusta ja työelämän tuntemusta. Yrityksen tarpeet otetaan huomioon niin suunnittelussa, koulutusten sisällöissä kuin toteutuksessa.

– LänsiAutolle tekemämme rekrytointikoulutus poiki reilut 10 uutta Account Manager -työsopimusta. Nyt jatkamme onnistunutta yhteistyötä aloittamalla heidän kanssaan After Sales Specialist -rekrytointikoulutuksen, Outi Hokkanen kertoo tyytyväisenä.

Kysy lisää koulutuksesta

koulutusasiantuntija Outi Hokkanen
outi.hokkanen@rastor.fi, p. 040 736 1097

 

Ota koppi uusasiakashankinnasta

Osaatko tarjota asiakkaille kilpailijoista erottuvia, asiakkaan liiketoimintaa kehittäviä ratkaisuja? Miten vastaat vaikeisiin kysymyksiin? Saatko asiakkaat palaamaan? Myyntityössä kohdataan erilaisia haasteita, joihin vastaamiseen vaaditaan uusimmat, toimialan mukaiset työkalut.

Kaikilla myyjillä on monta palloa ilmassa. Rastorin asiakasratkaisupäällikkö Olavi Kottonen korostaa, että jokaisella alalla on kuitenkin omat myynnin menestyksellisyyteen vaikuttavat erityispiirteensä. Kottonen vastaa tekniselle, kirja-kauppa- ja hyvinvointialalle kehitetyistä koulutuksista, jotka pureutuvat syvälle myynnin ytimeen.

– B2B-kaupassa asiakkaan tavoittaminen tai saman pöydän ääreen saaminen on usein vaikeaa. Lisäksi kilpailijoista erottuvan ratkaisun tuottaminen asiakkaalle vaatii tuotelähtöisyyden ja asiakaslähtöisen myynnin yhdistämistä, Kottonen kertoo ja jatkaa:

– Kuluttajille tuotteita tai palveluita myyviä taas askarruttavat asiakkaiden perinpohjaiset kysymykset ja se, kuinka asiakkaat saadaan saapumaan uudestaan.

Toimialan logiikka avautuu

Yksi vastaus ei toimi kaikilla toimialoilla. Siksi Rastorilla onkin kehitetty kohdennettuja koulutuksia eri aloilla myynnin parissa toimiville. Laaja kouluttajaverkko sekä kansainvälisen myynnin valmennusyrityksen Tack Internationalin suomennetut ja räätälöidyt materiaalit, joita käytetään apuna, takaavat käytännön tilanteiden tuntemuksen sekä viimeisimmän tiedon myynnin haasteista. Olavi Kottonen kuvailee eri koulutuksista saatavaa saldoa:

– Asiakaskoon kasvaessa tekniset myyjät keskustelevat usein hankintatoimen kanssa. Koulutuksessa annetaan avaimet näissä neuvotteluissa onnistumiseen. Myös arvopohjaista ratkaisumyyntiä painotetaan.

– Libristien asiakkaat ovat usein ottaneet selvää asioista etukäteen, minkä vuoksi heidän koulutuksessaan nostetaan esille myös tuoteryhmäosaamista – ei pelkästään tuotteita vaan laajoja teemoja. Libristit oppivat ymmärtämään kirja-alan myyntiä eri kirjallisuuslajien ja tuoteryhmien kautta ja toimimaan vastuualueellaan luovemmin.

– Fysioterapeuttien koulutuksessa korostuu oman myynnillisyyden kasvattaminen. Osallistujat oppivat hankkimaan uusia asiakkaita ja toimimaan kuluttaja-asiakkaiden lisäksi niin yritysten kuin julkishallinnon asiakkaiden kanssa.

Seuraa, valmistaudu, ymmärrä

Joitain yleisiä vinkkejä myyntitilanteisiin voidaan kuitenkin antaa. Kottonen painottaa asiakkaan ymmärtämistä ja ajan tasalla olemista.

– Perusteellinen valmistautuminen – tai sen puute – näkyy asiakastapaamisessa ja -kohtaamisessa. Koska asiakkaat ovat usein jo valmiiksi perillä asioista, kannattaa itsekin olla ajan tasalla alan tapahtumista ja seurata eri medioita aktiivisesti. Digitaalisuuden lisäksi myyjän ei myöskään kannata vierastaa lukuja. Niiden sujuva hallinta on osa menestyksekästä myyntityötä, Olavi Kottonen vinkkaa.

Valmiina viemään myyntisi uudelle tasolle? Ota yhteyttä ? >>