Yrittäjä – olethan läsnä digissä?

15.9.2017 | Maija Helin

Onko yrityksellä varaa olla omistamatta verkkosivuja nykyään? Olla löytymättä Googlesta? Väittäisin, että ei. Kuitenkin on vielä paljon yrityksiä, joilla ei ole www-sivuja, verkkokauppaa tai sosiaalisen median kanavia. Vaikuttaa uskaliaalta ratkaisulta tulevaisuuden liiketoiminnan kannalta.

Hypättävä on vaikkei tahtoisikaan

Suomi on pullollaan pien- ja mikroyrityksiä, yli 90 % koko Suomen yrityksistä. Moni näistä yrityksistä ei vielä ole ottanut digitaalisia välineitä hyötykäyttöön, vaikka useat tutkimukset jo vuosien ajan ovat todentaneet trendiä siitä, miten asiakkaat etsivät palveluja ja tuotteita yhä useammin ensin verkosta, vaikka lopullinen ostopäätös tehtäisiinkin myymälässä. Ilmiö ei ole uusi, mutta ostokäyttäytyminen muuttuu yhä enenevässä määrin siihen suuntaan, että pienyritystenkin on hypättävä digiaikaan. Tahtoi tai ei.

Yhdessä – Suomen juhlavuoden kunniaksi

Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi mietimme, mitä voisimme tarjota Suomelle ja suomalaisille yrittäjille. No tietenkin sitä missä olemme parhaimmillamme – osaamisen kehittämistä.

Näin syntyi digiajanyrittaja.fi -sivusto – vinkkien virta, josta voi napostella omaan tahtiin, askel ja näkökulma kerrallaan, ideoita liiketoiminnan kehittämiseen verkkoon eli sinne, missä asiakkaat ovat. Sivusto jää elämään verkkoon yrittäjien hyödyksi juhlavuoden päätyttyäkin.

Sivusto syntyi Markkinointi-instituutin ja Rastorin yhteistyönä, sillä yhdessä saamme enemmän aikaan!

100 vinkkiä kohti digitaalisempaa arkea

Yrittäjien digivinkit helpottavat konkreettisesti digiähkyä ja tietotulvaa ja auttavat käytännönläheisesti ottamaan pieniä askelia kohti digitaalisempaa arkea. Käyttöön voi napata vinkit esimerkiksi digitaalisista hintalapuista, ilmaisista kuvapankeista, Twitterin käytöstä tai verkossa toimimisesta.

Vinkkejä kirjoittavat Rastorin ja Markkinointi-instituutin asiantuntijat, joilla on näkemystä ja kokemusta digitalisaatiosta, myynnistä ja markkinoinnista sekä niiden tuomista haasteista yrittäjän arjessa. Sivustolla julkaistaan 100 vinkkiä vuoden loppuun mennessä. Tähän mennessä vinkkejä on julkaistu 42 ja lisää tulee jatkuvasti. Tiiviit vinkit mahtuvat yrittäjän kiireiseen arkeen.

Halusimme tarjota jotain sellaista, josta on hyötyä vielä juhlavuoden jälkeenkin. Siksi sivusto jää elämään verkkoon. Toisaalta emme halunneet luoda mitään liian raskasta, työlästä tai aikaa vievää. Emme omalle kontollemme, saati sitten yrittäjien kiireeseen lisälastiksi.

***

Tutustu yrittäjän digivinkkeihin osoitteessa www.digiajanyrittaja.fi. Seuraa hanketta myös Facebookissa @digiajanyrittaja.

Onko sinulla jokin pähkinä digiajassa, johon et ole löytänyt ratkaisua? Lähetä se osoitteeseen maija.helin@rastor.fi. Tiimimme miettii mielellään lisää vinkkejä konkreettisiin usein toistuviin ongelmiin.

Maija Helin

markkinointisuunnittelija

Maija Helin on Rastorin markkinointisuunnittelija, joka syttyy uuden oppimisesta ja visuaalisesta suunnittelusta. Rakastaa musiikkia ja harrastaa Noche-koiran kanssa Rally-tokoa.