Digitalisaatio – hyödynnämmekö sen mahdollisuudet?

19.12.2016 | Tiina Bergholm

Digitalisaatio on monelle tuttu sanana, mutta yhä useampi on saanut siitä jo yliannostuksen. Harva kuitenkaan tietää oikeasti, mitä se tarkoittaa. Rastorin Digitransformaatio, osaatko johtaa sitä? -koulutuspäivällä asiantuntijamme Heikki Halme tiivisti sen mielestäni hyvin: ”Digitalisaatio on kyky toimia tässä ajassa uudella tavalla.” Kyse ei ole siis tekniikasta, eri tietokonejärjestelmistä, sovelluksista tai itse työkaluista tai välineistä. Kyse on jostain paljon isommasta.

Tällä hetkellä puhutaan paljon myynnin murroksesta. Yksinkertaisimmillaan ymmärrän sen niin, että tässä ajassa ei ole enää olemassa yhtä myyjää, joka ”myy” tuotteen tai palvelun. Asiakas usein etsii ja löytää haluamansa verkosta, mutta itse ostopäätökseen vaikuttavat myyjän lisäksi koko joukko muita toimijoita – kaikki, jotka ovat jollain lailla tekemisissä asiakkaan tai tuotteen/palvelun kanssa niin, että siitä kokonaisuudesta muodostuu asiakaskokemus. Keskiöön nousevat mm. palvelumuotoilu, myynti ja markkinointi sekä itse asiakaspalvelu. Aikaisemmin kukin edellä mainituista toimi erikseen, tässä ajassa tarvitaan yhteistyötä. Kyse on isoista muutoksista sekä organisaatiorakenteessa että organisaatiokulttuurissa. Kuinka asiakaskokemus saadaan yhteistyöllä sellaiseksi, että asiakas ostaa juuri meiltä ja palaa vielä takaisin?

Valitettavasti tällä hetkellä on vielä vallalla käsitys, että omastaan on pidettävä kiinni. Muutoin joku toinen voi viedä asiakkaan – ja palkkion siinä ohella. Tietoa halutaan pitää itsellä, ja pelätään tiedon jakamisen sekä yhteistyön seurauksia. Onko tieto yhä valtaa? Vai olisiko tiedon jakamisesta ja yhteistyön tekemisestä enemmän hyötyä? Miten palkita tiedon jakamisesta?

Opetushallitus on juuri uudistanut koulujen opetussuunnitelmat. Ennen luokassa puurrettiin yksin, nykyään tehdään ryhmätöitä. Julkisuudessa keskustelua herättää pelko siitä, mitä käy niille, jotka eivät ole hyviä toimimaan ryhmässä vaan pärjäisivät paremmin yksin. Omasta mielestäni nyt pitäisi kysyä – Mitä käy tulevaisuuden työelämässä niille, jotka eivät opi tarvittavia ryhmä- ja tiimityötaitoja ajoissa?

Jotta pääsemme digitalisaation vaatimalle yhteistyön tasolle, täytyy organisaatiorakenteiden ja siilojen murtua. Johtamisjärjestelmä ja kannustimet tulee tämän seurauksena myös uudistaa. Muutoksen maailmassa innovaatiot ja ideoimisen tärkeys korostuu. Onko meistä siihen? Osaammeko lyöttäytyä yhteen ja hyödyntää digitalisaation vaatiman yhteistyön? Pystymmekö rikkomaan rajoja? Osaammeko hyödyntää eri persoonallisuustyylit tiimissä parhaan mahdollisen tuloksen aikaansaamiseksi?

Sanotaan, että vierivä kivi ei sammaloidu. On kuitenkin niin, että ensin se kivi on saatava liikkeelle ja sitten myös pitää se liikkeessä. Mitä isompi kivi, sitä vaikeampi sitä on liikuttaa yksin. Jokaisen tulisikin omalta osaltaan miettiä nyt, miten voin itse vaikuttaa ja antaa oman panokseni.

Tiina Bergholm

koulutussuunnittelija